Efforts to Improve Learning Outcomes Using Lumatika Media in Mathematics Subjects in Grade III at Elementary Schools In East Jakarta
DOI:
https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i12.1616Keywords:
Learning Effectiveness, Lumatika Media, Learning Outcomes, Elementary MathematicsAbstract
Learning is an effort made by teachers to educate students to develop their understanding of certain knowledge. The use of media in learning is very important to improve student learning outcomes. The right media can convey information clearly and stimulate learning activities. Lumatika media, which is interactive and innovative, is designed to improve understanding of mathematical concepts through the use of real and interesting props. This research was conducted in the 3rd grade of SDN Wilayah Jakarta Timur to overcome the low learning outcomes of students in mathematics. The method used was classroom action research with four stages: planning, implementation, observation, and reflection. Data collection was done through observation, interviews, tests, and documentation. The results showed that the use of Lumatika media improved students' math learning outcomes. In cycle I, the percentage of learning completeness reached 53%, increased to 88% in cycle II, and reached 94% in cycle III. The conclusion is that the use of Lumatika media is effective in improving the math learning outcomes of grade 3 students at SDN East Jakarta.
References
Azizah, A.N., & Fitrianawati, M. (2020). Pengembangan Media Ludo Math Pada Materi Pecahan Sederhana Bagi Peserta Didik Kelas Iii Sekolah Dasar. Wasis : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1): 28-35.
Harahap, S. Z. H., & Naibaho, M. (2023). Pengaruh Media Permainan Ludo Terhadap Motivasi Belajar Matematika Pada Anak Usia Sekolah Dasar Di Desa Lintong Nihuta Kecamatan Ronggur Nihuta Kabupaten Samosir. Jurnal Curere, 7(2), 348-355.
Harefa, A. O. (2018). Penilaian Dan Hasil Belajar. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Humaniora, Sains, Dan Pembelajarannya, 3(1), 15-31.
Hidayati, Arini, Adlina Hasyyati, And Kholisotunnufus Salsabila. (2022). "Penggunaan Media Permainan Pada Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Ipa Kelas V Sd." Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar. Vol. 7. No. 1.
Hulu, P., Harefa, A. O., & Mendrofa, R. N. (2023). Studi Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 152–159. Https://Doi.Org/10.56248/Educativo.V2i1.97
Iqra, Muhammad. (2020)."Pengaruh Penerapan Media Permainan Ludo Terhadap Hasil Belajar Ips Murid Kelas V Sd Negeri 2 Malino Kecamatan Tinggimoncong Kabupaten Gowa. Skripsi. Makassar: Fak. Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar."
Nissa, S. A., & Arini, N. W. (2021). Pengembangan Game Ludo Untuk Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2563-2570.
Nissa, Siti Faizatun Dan Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(5), 2854–2860. Https://Jurnal.Arkainstitute.Co.Id/Index.Php/Educenter/Index
Maycha, A. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Peserta Didik Dengan Model Pembelajaran Teams Games Tournaments (Tgt) Berbantuan Permainan Ludo Di Kelas Iv Sd Negeri Gedung Agung Lampung Selatan (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).
Rauzana, N. (2022). Penggunaan Media Ludo Smart Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Ii Mis Lamgugob (Doctoral Dissertation, Uin Ar-Raniry).
Setiawati, Setiawati. (2021).Pengaruh Penggunaan Ludo Math Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Materi Fpb Dan Kpk. Diss. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Siregar, R. R., Simatupang, W. W., & Ani, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Ludo Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Siswa Kelas V Sds Al-Ulum. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 9(1).
Sevtieny, I. E., Wiguna, F. A., & Imron, I. F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Ludo Kekar Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Pada Kelas Iv Sdn Tiron 4 Kabupaten Kediri (Doctoral Dissertation, Universitas Nusantara Pgri Kediri).
Wardhani, D. A. P. (2023). Pengembangan Media Game Ludo Dan Link (Gaul) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar Pada Era Pandemi Covid-19. Primary Education Journals (Jurnal Ke-Sd-An), 3(1), 58-65.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhammad Ihwan Rois, Septi Fitri Meilana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.