Teaching Material on Metaverse For Motion Dynamics Subject For Students (Motion Dynamic Metaverse (Md-Verse)

Authors

  • Fretycia Laurenty Program Studi Magister Pendidikan Fisika, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Winny Liliawati Program Studi Magister Pendidikan Fisika, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Taufik Ramlan Ramalis Program Studi Magister Pendidikan Fisika, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Irma Rahma Suwarna Program Studi Magister Pendidikan Fisika, Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i7.1346

Keywords:

Physics Teaching Materials, Metaverse, Innovative Learning

Abstract

The advancement of technology has brought significant impacts to the world of education, opening opportunities for the development of more engaging and innovative learning methods. The utilization of technology, especially in science education such as physics, enables the presentation of material in a visual, interactive, and concrete manner. One of the recent breakthroughs is the concept of Motion Dynamic Metaverse (MD-Verse), which adds a new dimension to physics learning through virtual environments. With its interactive features, MD-Verse provides a dynamic and enjoyable learning experience. This research aims to develop Metaverse Teaching Materials on the topic of dynamics of motion for college students. Validation results indicate that MD-Verse is suitable for use in physics teaching, contributing to enhancing students' understanding and interest in physics concepts.

References

AlGerafi, M. A. M., Zhou, Y., Oubibi, M., & Wijaya, T. T. (2023). Unlocking the potential: A comprehensive evaluation of augmented reality and virtual reality in education. Electronics, 12(18), 3953.

Arif, Y. M., & Hayati, H. N. (2022). Learning material selection for metaverse-based mathematics pedagogy media using multi-criteria recommender system. International Journal of Intelligent Engineering and Systems, 15(6), 541–551.

Charles, C., Yosuky, D., Rachmi, T. S., & Eryc, E. (2023). Analisa Pengaruh Virtual Reality Terhadap Perkembangan Pendidikan Indonesia. Journal Innovation In Education, 1(3), 40–53.

Jenita, J., Harefa, A. T., Pebriani, E., Hanafiah, H., Rukiyanto, B. A., & Sabur, F. (2023). Pemanfaatan Teknologi Dalam Menunjang Pembelajaran: Pelatihan Interaktif Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 13121–13129.

Laksito, J., & Wibowo, A. (2022). Mengubah Budaya Pendidikan Hukum Menggunakan Pembelajaran Simulasi Metaverse. JURnal Hukum, Politik Dan Ilmu Sosial, 1(2), 95–117.

Maghfiroh, W. (2022). Upaya guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran melalui penerapan teknologi informasi di MI Miftahul Ulum Bago Pasirian. Jurnal Petisi (Pendidikan Teknologi Informasi), 3(1), 20–28.

Maulana, I., Suryani, N., & Asrowi, A. (2019). Augmented reality: solusi pembelajaran ipa di era revolusi industri 4.0. Proceedings of the ICECRS, 2(1), 19–26.

Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23–33.

Nugroho, A. D. (2022). Urgensi Menjadi Tech Savy Dalam Pembelajaran Di Era Metaverse. Digitalisasi Era Metaverse, 31.

Pustikayasa, I. M., Permana, I., Kadir, F., Zebua, R. S. Y., Karuru, P., Husnita, L., Pinatih, N. P. S., Indrawati, S. W., Nindiati, D. S., & Yulaini, E. (2023). TRANSFORMASI PENDIDIKAN: Panduan Praktis Teknologi di Ruang Belajar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Roedavan, R., Pudjoatmodjo, B. P., & Siradj, Y. (2023). Pengembangan Platform Metaversity Berbasis Digital Game-Based Learning Studi Kasus: Pembelajaran Bahasa Inggris. INSERT: Information System and Emerging Technology Journal, 4(2), 133–142.

Said, S. (2023). Peran Teknologi Digital Sebagai Media Pembelajaran Di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 194–202.

Salim, B. S., Ivander, F., & Cahyadi, A. (2023). Kesiapan dan Dampak Penggunaan Teknologi Metaverse dalam Pendidikan. Kesatria: Jurnal Penerapan Sistem Informasi (Komputer Dan Manajemen), 4(1), 48–57.

Sulistiani, H., Isnain, A. R., Rahmanto, Y., Saputra, V. H., Lovika, P., Febriansyah, R., & Chandra, A. (2023). Workshop Teknologi Metaverse Sebagai Media Pembelajaran. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 4(1), 74–79.

Sulistilawati, S., Naimah, N., Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., Nurannisa, A., Nurlia, N., & Astria, R. D. (2023). Indigenous Cultural Knowledge: Eksplorasi Budaya Lokal Tari Pajjaga Andi dalam Proses Pembelajaran.

Tiara, L. C., Lestari, H. R., Kholifah, C. D. N., Zulfi, R. F. F., & Anshori, M. I. (2023). Pelatihan Dan Pengembangan Berbasis Digital: Implementasi Pembelajaran Daring, Platform Pelatihan Interaktif, Dan Teknologi Simulasi Dalam Pengembangan Karyawan. Wawasan: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(4), 359–379.

Downloads

Published

2024-07-25