The Role of Gender in Language and Communication: A Linguistic Perspective

Authors

  • Irma Nuraeni Salsabila IPB Invada Cirebon, Indonesia
  • Aldo Faisal Umam STIMIK WIT, Indonesia
  • Aisyah Nurjanah UIN Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia
  • Olyvia Wahyuningsih Politeknik Siber Cerdika Internasional, Indonesia
  • Anisa Ayu Dwi  Lestari Universitas Cendikia Mitra Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i1.1061

Keywords:

Gender, Language, Communication, Linguistics

Abstract

Language is an important communication tool in everyday life, and an understanding of how language reflects and shapes gender roles can provide valuable insights into the social construction and perception of gender in society. The purpose of this study is to explain gender roles in language and communication from a linguistic perspective. This research uses a qualitative approach. Data collection techniques in this study were carried out by exploring books, journals and other information relevant to the research. Data analysis in this study involves identifying gender-related language patterns and structures, using linguistic theoretical frameworks such as sentence structure analysis, pragmatic analysis, sociolinguistic analysis, and so on. The results show that in everyday language use, there are clear patterns in the use of words, phrases, and language constructions that perpetuate gender stereotypes. This reflects the way people perceive and understand gender roles in social contexts. In addition, research also shows differences in communication patterns between men and women, including speaking styles, body language use and communication preferences. These differences reflect social and cultural influences that affect how individuals express themselves and interact.

References

Agata, A. O., & Saifullah, A. R. (2022). Ragam Bahasa Pada Caption Instagram: Analisis Gender (Variety of Languages on Instagram Captions: Gender Analysis). Indonesian Language Education and Literature, 7(2), 388–400.

Aisyah, N. (2013). Relasi gender dalam institusi keluarga (pandangan teori sosial dan feminis). Muwazah: Jurnal Kajian Gender, 5(2).

Alfin, J. (2011). Bahasa Indonesia. PMN.

Chairunnisa, C. (2018). Bahasa dan kebudayaan. Unes Journal of Education Scienties, 2(1), 48–61.

Kuncoro, M. (2018). Metode Kuantitatif Teori dan Aplikasi Untuk Bisnis & Ekonomi.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia. Kampret Journal, 1(2), 1–10.

Muhammadun, M. (2016). Penanda Gender dalam Perspektif Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia (sebuah Analisis Kontrastif). AL-MAIYYAH: Media Transformasi Gender Dalam Paradigma Sosial Keagamaan, 9(1), 46–86.

Pujiawati, N. I. A. (2018). Mengintegrasikan Automatic Grammar Checker Dalam Kelas Menulis. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 6(1), 1–11.

Purwanti, A. (2020). Kekerasan Berbasis Gender.

Rachmawati, R. (2012). Penerjemahan Pronomina dan Nama Diri: Bahasa Indonesia ke Bahasa Inggris dan Sebaliknya. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 3(2), 133–140.

Rokhmansyah, A. (2016). Pengantar gender dan feminisme: Pemahaman awal kritik sastra feminisme. Garudhawaca.

Sagendra, B. (2014). Belajar & Pembelajaran Bahasa Indonesia. Semarang: Penerbit Linggayoni Publishing, 10.

Setiyawan, A. (2014). Mudzakkar dan Muannats: Sumber Pendidikan Islam Bias Gender. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 245–266.

Sihabudin, H. A. (2022). Komunikasi antarbudaya: Satu perspektif multidimensi. Bumi Aksara.

Sumantri, M. (2014). Perkembangan peserta didik.

Tjahyadi, I., & Faishal, A. (2021). Representasi Madura dalam Pertunjukan Seni Tari Sila Karya Hari Ghulur. Geter: Jurnal Seni Drama, Tari Dan Musik, 4(1), 121–133.

Usman, M. (2015). Perkembangan bahasa dalam bermain dan permainan:: untuk pendidikan anak usia dini. Deepublish.

Wati, I. N. (2017). TINDAK TUTUR DIREKTIF GURU PEREMPUAN DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS XI SMA NEGERI 1 SEPUTIH MATARAM KABUPATEN LAMPUNG TENGAH TAHUN PELAJARAN 2016/2017.

Wibowo, P. A. W. (2012). Bahasa dan Gender. LITE: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 8(1), 15–23.

Downloads

Published

2024-01-20