The Integration Of Christian Values In The Implementation Of An Independent Curriculum In Christian Schools In Developing Student Character In The Era Of Digital Technology

Authors

  • Yasozatulo Larosa STT Lintas Budaya Budaya Batam, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i9.6410

Keywords:

Christian Values, Independent Curriculum, Character, Digital Technology

Abstract

The digital era brings significant changes in various aspects of life, including education. Christian schools are faced with the challenge of integrating Christian values in the implementation of the Merdeka Curriculum amid the onslaught of digital technology. This study aims to analyze the integration of Christian values in the implementation of the Merdeka Curriculum in Christian schools in developing student character in the era of digital technology. This research uses qualitative research methods. The data collection technique in this study is a literature study. The data that has been collected is then analyzed in three stages, namely data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results showed that Christian values that can be taught to children at school through the Merdeka Curriculum include love, patience, tolerance, empathy and sympathy, honesty, humility, loyalty, and responsibility. The implementation of these values in Christian schools through the Merdeka Curriculum can produce graduates with strong character and ready to face challenges in the era of digital technology. These Christian values help students build a strong and firm faith, so that they are able to face the various temptations and challenges presented by digital technology.

References

Afrizal, S., Kuntari, S., Setiawan, R., & Legiani, W. H. (2020). Perubahan Sosial pada Budaya Digital dalam Pendidikan Karakter Anak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 3(1), 429–436.

Amane, A. P. O., Kertati, I., Hastuti, D., Shodiq, L. J., & Ridho’i, M. (2023). Metode Penelitian Kualitatif: Persperktif bidang ilmu Sosial. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Bessie, E., Nadeak, B., & Naibaho, L. (2023). Merancang Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Milenial (Menjawab Tuntutan Kecakapan Abad 21 di Era Milenial). Journal on Education, 5(2), 3052–3064.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Rosdiana, S. P., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan kurikulum merdeka dalam satuan pendidikan serta implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 56–67.

Danuri, M. (2019). Perkembangan dan transformasi teknologi digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2).

Halawa, F., & Tapilaha, S. R. (2024). Mengembangkan Kematangan Spiritual: Peran PAK Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik. Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi, 2(1), 248–258.

Hendriani, W. (2017). Menumbuhkan online resilience pada anak di era teknologi digital. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1.

Krobo, A. (2021). Meningkatkan Pemahaman Nilai Agama Kristen Melalui Cerita Alkitab Dengan Media Gambar Pada Anak Kelompok B 2 Di Paud Pengharapan Kota Jayapura. PERNIK, 4(1), 1–17.

Lestari, D., Asbari, M., & Yani, E. E. (2023). Kurikulum Merdeka: Hakikat kurikulum dalam pendidikan. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 85–88.

Mendrofa, E., & Hapsarini, D. R. (2023). Rancang Bangun Pendidikan Kristiani di Era Digital: Sebuah Usaha Menjadikan Pendidikan Kristen Relevan di Era Digital. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 4(2), 196–207.

Nurillahwaty, E. (2022). Peran Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 1, 81–85.

Petrus, W., Gaol, M. C. L., Soha, T. F., & Tafonao, T. (2022). Strategi Mencegah Terjadi Cyberbullying Di Kalangan Generasi Z Dengan Pendekatan Nilai-Nilai Karakter Kristiani. EPIGNOSIS: Jurnal Pendidikan Kristiani Dan Teologi, 1(1), 23–31.

Rokhman, F., & Pristiwati, R. (2023). Dari Dunia Offline ke Dunia Online: Merangkul Literasi Digital. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 13(1), 44–54.

Samaloisa, H. A. S., & Bilo, D. T. (2024). Optimalisasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pendidikan Agama Kristen: Mengintegrasikan Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 3(1), 80–98.

Saragih, D. R. P., Simatupang, J. D., & Siagian, H. (2023). Pendidikan nilai-nilai kristen dalam membangun budaya yang menghormati keberagaman bagi masyarakat plural. Discreet: Journal Didache of Christian Education, 3(1), 1–16.

Tafonao, T., Gulo, Y., Situmeang, T. M., & Ditakristi, A. H. V. (2022). Tantangan pendidikan Agama Kristen dalam menanamkan nilai-nilai Kristen pada Anak Usia Dini di era teknologi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4847–4859.

Waruwu, E. W., & Sibarani, M. (2023). Analisis Visi Misi Guru Pak Dalam Konteks Kurikulum Merdeka Ditinjau Dari Perspektif Filsafat Pendidikan Kristen. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(3), 1–22.

Waruwu, E. W., & Waruwu, E. (2023). Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Kemandirian Peserta Didik Di Era Kurikulum Merdeka. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(2), 98–112.

Downloads

Published

2024-09-20