The Effect of Trust and Satisfaction on Outpatient Patient Loyalty at Hospital X

Authors

  • I Gusti Ayu Tania Dwi Cahyanti Universitas Tarumanagara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i11.44767

Keywords:

trusts, satisfaction, patient loyalty, quality of service

Abstract

This study aims to examine the impact of patient trust and satisfaction on patient loyalty at Hospital X in Semarang. The research employs a quantitative method with a cross-sectional approach, where data were collected through questionnaires distributed to outpatient medical patients. The results show that both patient trust and satisfaction play significant roles in shaping patient loyalty at the hospital. Patient who are satisfied with the services provided and have a high level of trust in the medical staff tend to exhibit stronger loyalty.  These findings highlight the importance of managing patient trust and satisfaction as key factors in building patient loyalty within the hospital. In conclusion, improving quality of service that enhances patient trust and satisfaction will directly contribute to increased patient loyalty to the hospital.

References

Ahmada, G. G., Budimana, Setiawatia, Suryatia, Y., Inayaha, I., & Pragholapati, A. (2022). KUalitas PElayanan TErhadap MInat PAsien Dalam MEmanfaatkan KEmbali JAsa PElayanan RAwat JAlan. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 13(1), 1–11.

Astutik, M. F., & Mariyam, M. (2021). Penurunan Tekanan Darah Pada Lansia Dengan Hipertensi Menggunakan Terapi Rendam Kaki Dengan Air Hangat. Ners Muda, 2(1), 54. https://doi.org/10.26714/nm.v2i1.7347

Bajamal. Ar Abdulaziz, Supriyanto, & Anindita Rina. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pasien Terhadap Loyalitas Pasien Rawat Jalan Pada Industri Jasa Rumah Sakit. Journal of Hospital Management ISSN, 3(1), 2615–8337. https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/johm/article/view/4412

Djuria, R. F. (2019). The Implementation of Quality Prescription Service at Hospital, Pangkalpinang, Bangka Belitung. 243–243. https://doi.org/10.26911/the6thicph.04.05

Fadilla, N. M., & Setyonugroho, W. (2021). Sistem informasi manajemen rumah sakit dalam meningkatkan efisiensi: mini literature review. Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 8(1), 357–374.

Giusman, R., & Nurwahyuni, A. (2021). Evaluasi Pelayanan Rawat Jalan RS X pada Masa Pandemi Covid-19 melalui Segmenting, Targeting dan Positioning. Jurnal Manajemen Kesehatan Yayasan RS.Dr. Soetomo, 7(1), 72. https://doi.org/10.29241/jmk.v7i1.599

Imran, B., & Ramli, A. H. (2019). Kepuasan Pasien, Citra Rumah Sakit Dan Kepercayaan Pasien Di Provinsi Sulawesi Barat. Prosiding Seminar Nasional Pakar, 1–7. https://doi.org/10.25105/pakar.v0i0.4328

Lintang, D., & Widiyastuti, T. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Tingkat Kepuasan terhadap Loyalitas Pasien (Studi Kasus pada Pasien Rawat Jalan di UPT Wonotirto). Jurnal Penataran, 6(1), 93–100.

Novitasari, A. E., Wiyadi, W., & Setiawan, I. (2020). Pengaruh Kepuasan terhadap Loyalitas Pasien di Poliklinik Gigi RSUD Kabupaten Karanganyar yang Dimediasi oleh Kepercayaan Pasien. Proceeding of The URECOL, hlm. 304-309.

Prihartini, N., Yuniar, Y., Susyanty, A. L., & Raharni, R. (2020). Kepuasan Pasien Rawat Jalan terhadap Pelayanan Kefarmasian di Rumah Sakit dan Puskesmas di 11 Provinsi di Indonesia. Jurnal Kefarmasian Indonesia, 10(1), 42–49. https://doi.org/10.22435/jki.v10i1.1697

Prof. Dr. Sugiyono. (2021). Statistika Untuk Penelitian (M. P. Endang Mulyatiningsih (ed.); 31st ed.).

Purba, L., Halim, E. H., & Widayatsari, A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pasien Rawat Jalan di Poliklinik Bedah Saraf RSUD dr. Doris Sylvanus Palangkaraya Lestari Purba 1) , Edyanus Herman Halim 2) dan Any Widayatsari 3). Jurnal Ekonomi KIAT, 32(2), 1–16.

Putri, A. Z. D., & Cokki. (2024). Analisis Perbandingan Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kesehatan Berbasis Program Bpjs Dan Non Bpjs Di Rumah Sakit Umum Daerah K.R.M.T Wongsonegoro. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 8.

Rosalina, S. S. S. I. S. H. A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan, Citra, dan Loyalitas Pasien (Studi pada Unit Rawat Jalan RSUD Mampang Prapatan Jakarta Selatan). Journal Business Studies, 04(1), 174–175.

Downloads

Published

2024-11-20