The Influence of Conformity and Hedonistic Lifestyle With Consumptive Behavior

Authors

  • Gita Safitri Department of Psychology, University Mulawarman
  • Netty Dyan Prastika Department of Psychology, University Mulawarman, Indonesia
  • Nanik Handayani Department of Psychology, University Mulawarman, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i11.44734

Keywords:

Consumptive Behavior, Conformity, Hedonistic Lifestyle

Abstract

This research aims to examine the impact of conformity and a hedonistic lifestyle on consumptive behavior among students of the Faculty of Social and Political Sciences at University X in Samarinda. A quantitative approach is applied, with a sample of 100 students selected through a simple random sampling technique. Data is gathered using scales measuring consumptive behavior, conformity, and hedonistic lifestyle, then analyzed using SPSS 25.0 for Windows. Findings indicate a significant influence of conformity and a hedonistic lifestyle on consumptive behavior (F = 52.100; p = 0.000; R² = 45%). Additionally, there is a strong correlation between conformity and consumptive behavior (β = 0.523; t = 7.060; p = 0.000).

References

Anggraini, R. T., & Santhoso, F. H. (2017). Hubungan Antara Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Pada Remaja. Gadjah Mada Journal Of Psychology (Gamajop), 3(3), 131–140.

Ayuni, A., Suharso, P., & Sukidin, S. (2019). Perubahan Gaya Hidup Mahasiswi Universitas Abdurachman Saleh Kota Situbondo (Studi Kasus: Perilaku Konsumtif Mahasiswi Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Angkatan 2014 Dalam Menggunakan Kosmetik Branded). Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 58–65.

Biolcati, R. (2017). The Role Of Self-Esteem And Fear Of Negative Evaluation In Compulsive Buying. Frontiers In Psychiatry, 8, 74.

Dewi, C. K., & Br Sinuraya, D. L. (2015). The Influence Of Online Store Beliefs Towards Impulse Buying (Study On Elevania. Co. Id). The Winners, 16(1), 64–70.

Enrico, A., Aron, R., & Oktavia, W. (2014). The Factors That Influenced Consumptive Behavior: A Survey Of University Students In Jakarta. International Journal Of Scientific And Research Publications, 4(1), 1–6.

Firman, F. (2019). Perilaku Konsumtif Pada Pelajar Sman 24 Kabupaten Bone. Universitas Negeri Makassar.

Perdana, P. I., & Mujiasih, E. (2018). Hubungan Antara Konformitas Teman Sebaya Dengan Perilaku Konsumtif Membeli Pakaian Pada Mahasiswi Angkatan 2016 Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 6(4), 195–208.

Prof. Dr. Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif Dan R&D (Cetakan Ke). Alfabeta.

Pulungan, D. R., Koto, M., & Syahfitri, L. (2018). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa. Seminar Nasional Royal (Senar), 1(1), 401–406.

Rangga, A. E. D. (2023). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga, Kontrol Diri, Dan Modernitas Individu Terhadap Perilaku Konsumtif Melalui Literasi Keuangan Pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Negeri Malang.

Sukarno, N. F., & Indrawati, E. S. (2020). Hubungan Konformitas Teman Sebaya Dengan Gaya Hidup Hedonis Pada Siswa Di Sma Pl Don Bosko Semarang. Jurnal Empati, 7(2), 710–715.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Rineka Cipta.

Fransisca, & Suyasa, P. T. Y. S. (2005). Perbandingan Perilaku Konsumtif Berdasarkan Metode Pembayaran. Jurnal Phronesis, 7(2), 172-199. Diakses Dari Https://Ejournal3.Undip.Ac.Id

Deliarnov. (2015). Prosedur Penelitian: Perkembangan Pemikiran Ekonomi. Jakarta: Pt. Raja Grafindo Persada.

Felicia, F., Elvinawaty, R., & Hartini, S. (2014). Kecenderungan Pembelian Kompulsif: Peran Perfeksionisme Dan Gaya Hidup Hedonistic. Jurnal Psikologia, 21(4), 103-112. Diakses Dari Http://Jurnal.Usu.Ac.Id

Fatimah, S. (2013). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecenderungan Gaya Hidup Hedonis Pada Mahasiswi Di Surakarta. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 26(4), 1–37. Https://Doi.Org/10.1007/S00500-017-2838-6

Fitria, E. M. (2015). Dampak Online Shop Di Instagram Dalam Perubahan Gaya Hidup Konsumtif Perempuan Shopaholic Di Samarinda. Ejournal Ilmu Komunikasi, 3(1), 117–128. Diakses Dari Ejournal.Ilkom.Fisip-Unmul.Org

Fitriyani, N., Widodo, P. B., & Fauziah, N. (2013). Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Di Genuk Indah Semarang. Jurnal Psikologi Undip, 12(1), 55-68. Diakses Dari Http://Unnes.Ac.Id

Downloads

Published

2024-11-22