The Role Of Digital Technology To Enhance Creativity And Innovation Skills For Learners In The 21st Century Era

Authors

  • Orbanus Naharia Universitas Negeri Manado, Minahasa, Indonesia
  • Mozes Wullur Universitas Negeri Manado, Minahasa, Indonesia
  • Norma Modigir Universitas Negeri Manado, Minahasa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i10.38826

Keywords:

Digital Technology, Creativity Skills, Innovation, Learners

Abstract

The 21st century era is characterized by the rapid advancement of digital technology that affects various aspects of life, including education. Digital technology offers various opportunities to improve the quality of education, including in developing creativity and innovation skills for learners. The purpose of this study is to explore and understand the role of digital technology in improving creativity and innovation skills for learners in the 21st century era. This research utilizes qualitative research with data collection techniques in the form of literature studies. After the data is collected, the analysis is carried out through 3 steps, namely data reduction, data presentation, then a conclusion is drawn. The findings of this study show that digital technology has an important role in improving creativity and innovation skills for learners in the 21st century era. Digital technology can help learners to develop creative thinking, improve problem solving skills, and develop adaptability. Strategies to integrate digital technology in learning to improve creativity and innovation skills for learners include creating a conducive learning environment for the use of digital technology, providing training to teachers on the use of digital technology, and developing digital technology-based learning resources.

References

Alimuddin, A., Juntak, J. N. S., Jusnita, R. A. E., Murniawaty, I., & Wono, H. Y. (2023). Teknologi dalam pendidikan: Membantu siswa beradaptasi dengan revolusi industri 4.0. Journal on Education, 5(4), 11777–11790.

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184.

Damanik, B. E. (2019). Pengaruh fasilitas dan lingkungan belajar terhadap motivasi belajar. Publikasi Pendidikan, 9(1), 46.

Danuri, M. (2019). Perkembangan dan transformasi teknologi digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2).

Firnando, H. G. (2024). Peran Pendidik dalam Implementasi Desain Pembelajaran Digital: Tantangan dan Peluang. Jurnal Studi Edukasi Integratif, 1(1), 44–54.

Fitri, A. (2023). Inovasi Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(2), 442–448.

Hakim, L. (2023). Kontribusi Pengembangan Teknologi di Era Pendidikan Abad 21. Direktorat Pendidikan Profesi Guru RI.

Iftitah, S. L. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Loose Part Dalam Membangun Merdeka Belajar Anak Usia Dini. MEDIA, 79.

Kurniawati, I., Raharjo, T. J., & Khumaedi, K. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi Tantangan abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1), 701–707.

Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100.

Mashudi, M. (2021). Pembelajaran modern: membekali peserta didik keterampilan abad ke-21. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 93–114.

Pahrudin, A. (2019). Buku: Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Dan Dampaknya Terhadap Kualitas Proses Dan Hasil Pembelajaran Pada Man Di Provinsi Lampung. Pustaka Ali Imron.

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778–27787.

Rukin, S. P. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Said, S. (2023). Peran Teknologi Digital Sebagai Media Pembelajaran Di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 194–202.

Sasmita, R. S. (2020). Pemanfaatan internet sebagai sumber belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 99–103.

Sinaga, A. V. (2023). Peranan teknologi dalam pembelajaran untuk membentuk karakter dan skill peserta didik abad 21. Journal on Education, 6(1), 2836–2846.

Downloads

Published

2024-10-20