Development of A Biotechnology Encyclopedia Based on Scientific Literacy to Improve Students' Scientific Literacy Abilities Unimed Biology Education Program
DOI:
https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i10.1365Keywords:
Encyclopedia Book Development, Biotechnology, Scientific Literacy AbilityAbstract
The research aimed to assess the Biotechnology Encyclopedia's suitability as a learning resource for Biotechnology students, involving material, design, and learning experts. Developed using the ADDIE model, the study included sixth-semester students from the Biology Education Program at Medan State University. Sampling involved 56 students selected through simple random sampling. Data collection utilized questionnaires, tests, and interviews, analyzed quantitatively and qualitatively. Material and design experts rated the encyclopedia positively but suggested minor revisions, with 72% and 86% respectively in the "good" and "very good" categories. Similarly, learning experts and lecturer responses were in the "very good" category at 94% and 85% respectively. Student responses were overwhelmingly positive, with 87% in the "very good" category without revisions. T-test results showed a significant difference in scientific literacy abilities between the experimental and control classes (9.344 > 2.002), indicating the effective impact of the Biotechnology Encyclopedia based on scientific literacy.
References
Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Bumi Aksara.
Agriansyah, A. (2023). PENGEMBANGAN SUMBER BELAJAR BERBENTUK ENSIKLOPEDIA UNTUK MENDUKUNG MATERI PROTISTA SMA KELAS X. AMPIBI: Jurnal Alumni Pendidikan Biologi, 8(1), 46–53.
Ani Cahyadi, M. P. (2019). Pengembangan Media dan Sumber Belajar. Serang. Laksita Indonesia.
ARIANTI, D. (2018). Pengembangan Ensiklopedia Genetika Sebagai Sumber Belajar Biologi pada Materi Substansi Genetika untuk Siswa SMA Kelas XII di SMA Negeri 2 Percut Sei Tuan. UNIMED.
Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.
Dewi, D. R. (2019). Pengembangan kurikulum di Indonesia dalam menghadapi tuntutan abad ke-21. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 1–22.
Fakhriyah, F., Rusilowati, A., Nugroho, S. E., & Saptono, S. (2023). Bahan Ajar Biofisika Berbasis Literasi Sains. Penerbit NEM.
Hakim, A. (2015). Contribution of competence teacher (pedagogical, personality, professional competence and social) on the performance of learning. The International Journal of Engineering and Science, 4(2), 1–12.
Harahap, S. A., Hardiansyah, F., Rambe, S. A., Rahmayanty, D., Konadi, H., Fitria, U., Mendoza, W. D., & Haryanto, P. P. P. (2023). Belajar dan pembelajaran. Penerbit Tahta Media.
Hernawati, D. (2018). Pengembangan bahan ajar ensiklopedia tentang keragaman hewan vertebrata potensi lokal berbasis morfologi. PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ENSIKLOPEDIA TENTANG KERAGAMAN HEWAN VERTEBRATA POTENSI LOKAL BERBASIS MORFOLOGI, 1–64.
Komalasari, K. (2011). Pembelajaran Kontekstual, Konsep dan Aplikasi, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Refika Aditama.
Kristiawan, F., Nyeneng, I. D. P., & Rosidin, U. (2014). Pengembangan Video Pembelajaran Sains Bermuatan Nilai Ketuhanan Dan Kecintaan Terhadap Lingkungan. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 2(5), 121031.
Muasaroh, L. (2010). Aspek–Aspek Efektivitas. Yogyakarta: Literatur Buku.
Mulyani, T. (2020). Efektivitas Penggunaan Ensiklopedia Berbasis Teknologi sebagai Sumber Belajar di Sekolah Menengah Atas (SMA). Universitas Negeri Padang.
Nuraida, D., & Nisa, U. M. (2017). Pengembangan Ensiklopedia Morfologi, Anatomi dan Fisiologi pada Tumbuhan Berkarakter Khusus Development Encyclopedia of Morphology, Anatomy and Physiology in Plants with Special Character. Proceeding Biology Education Conference Vol, 14(1), 503–507.
Prastowo, A. (2019). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif menciptakan metode pembelajaran yang menarik dan menyenangkan.
Rahmadani, Y., Fitakurahmah, N., Fungky, N., Prihatin, R., Majid, Q., & Prayitno, B. A. (2018). Profil Keterampilan Literasi Sains Siswa di Salah Satu Sekolah Swasta di Karanganyar. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(3), 183.
Sri, H. (2020). Pengembangan Ensiklopedia Sebagai Media Pembelajaran. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Sufyan, Q. (2023). Pengembangan Ensiklopedia berbasis Integrasi Islam dan Sains untuk meningkatkan pemahaman sistem gerak pada manusia siswa kelas V SDIT al-Irsyad Pamekasan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Sumiar, S., Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (n.d.). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Pembelajaran Direct Instruction pada Materi Bioteknologi Kelas IX B SMP. Tanjungpura University.
Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan sumber belajar dalam proses pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127–139.
Supriyadi, S., & Lismawati, I. (2018). Pra Praktikum: Pengembangan Ensiklopedia Alat-alat Laboratorium Biologi di SMP/MTs. JOBE. Journal of Biology Education, 1(1), 81–92.
Trisnawati, N. K. A., Pujiati, P., & Sulistyarsi, A. (2020). Penyusunan ensiklopedia berbasis riset pengaruh limbah organik terhadap pertumbuhan jamur tiram (Pleurotus ostreatus) pada materi bioteknologi kelas XII SMA. Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS, 5.
Widyastuti, D. A. (2017). Terapi Gen: Dari Bioteknologi Untuk Kesehatan. Al-Kauniyah: Jurnal Biologi, 10(1), 59–72.
Yuliati, Y. (2017). Literasi sains dalam pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2).
Zega, N. A. (2016). Pengembangan Modul Bioteknologi Berbasis Literasi Sains. UNIMED.
Zega, N. A. (2022). Deskripsi Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Bioteknologi Melalui Tes Diagnostik. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3), 3761–3769.
Zetkas, E., Harahap, F., & Edi, S. (2016). Analisis Pemahaman dan Kesulitan Belajar Siswa Materi Bioteknologi Berdasarkan Indikator Kelas IX SMP Se-Kota Padang Sidempuan. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(3), 154–159.
Zunaidah, F. N. (2014). Pengembangan bahan ajar matakuliah bioteknologi untuk mahasiswa semester VII Jurusan Pendidikan Biologi Universitas Nusantara PGRI Kediri. Universitas Negeri Malang.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sri Agustiani, Idramsa Idramsa, Ely Djulia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.