Development of Pop-Up Book Media Based on Contextual Content of Science Learning Material on Animal Life Cycle In Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i4.1291Keywords:
Media, Science, Research and Development (RnD), 4D Model, Pop-Up BookAbstract
This study focuses on the development and feasibility testing of contextual-based visual pop-up book media for teaching science, specifically the animal life cycle material, in grade IV at SDN Dukuh 08 Pagi. The pop-up book media is designed to address the lack of student understanding of the material delivered through conventional teaching methods. The research method used is Research and Development (RnD) with the 4D development model (Define, Design, Develop, Disseminate). Validation results from media experts show a feasibility percentage of 99%, and validation from subject matter experts shows a percentage of 98%. The implementation of this media in both small and large groups indicates that the pop-up book is highly suitable for use in teaching, with positive responses from students. This media is expected to enhance student creativity and motivation, as well as contribute to the development of more engaging and effective learning media.
References
Catur Prasetiyo, Y., Yuliawati Abdul Barri, F. M., & Sunan Kalijaga Yogyakarta, U. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Pop Up Book Materi Daur Hidup Hewan Untuk Kelas V Mi/Sd. Else (Elementary School Education Journal, 5.
Fadillah, M. R., & Ninawati, M. (2020). Pengembangan Media Pop Up Book Berbasis Kontekstual Materi Perkembangbiakan Hewan Kelas Vi Sdn Anyelir 1 Depok. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(2).
Herawati, V. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Dengan Menggunakan Media “Rumah Eksis” Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1341–1349.
Herowati, H., & Azizah, L. F. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Berbantuan Buku Petunjuk Media Pembelajaran Ipa Berbasis Kontekstual Pesisir. Lensa (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan Ipa, 12(1), 51–60.
Humaira, T., & Ninawati, M. (2023). Development Of Contextual Media Diorama Of Water Cycle In Science Subject In Elementary School. Jurnal Cakrawala Pendas, 9(4), 631–641.
Jannah Nur, A. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran IPA Materi Daur Hidup Hewan Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas IV MI Wahid Hasyim III Dau Malang.
Kustandi, C., Farhan, M., Zianadezdha, A., Fitri, A. K., & L, N. A. (2021). Pemanfaatan Media Visual Dalam Tercapainya Tujuan Pembelajaran. Akademika, 10(02), 291–299.
Melindra, I. (2023). Pengembangan Media Pop-Up Book dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas 2 Sdn 01 Sukamelangindramayu.
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95.
Mutanaffisah, R., Ningrum, R., & Widodo, A. (2021). Ketepatan Pemilihan Pendekatan, Metode, Dan Media Terhadap Karakteristik Materi Ipa. Jurnal Inovasi Pendidikan Ipa, 7(1), 12–21.
Nawawi, A., Mansur, H., & Utama, A. H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Berbasis Pop-Up Book Materi Sifat Dan Perubahan Wujud Benda Untuk Siswa Sd. Journal Of Instructional Technology, 2(2), 22.
Nengsi, R. (2019). Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas V Pada Pembelajaran Ipa Tema Lingkungan Sahabat Kita.
Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Smp.
Pranata, K., & Yulianti, A. (2021). Efektivitas Media Audio Visual Pada Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Penjaskes Kelas V Sekolah Dasar The Effectiveness Of Audio Visual Media In Online Learning On Phsyical Education Learning Outcomes In Grade Five Elementary Schools. In Jurnal Ilmiah Adiraga (Vol. 7, Issue 2).
Rahayu, D. (2020). Pengembangan Pop-Up Book Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Struktur Atom Di Sma Inshafuddin Banda Aceh.
Ramadhani, N., & Ninawati, M. (2022). Pengembangan Media Evaluasi Labirin Berbasis Kontekstual Materi Fpb Dan Kpk Mata Pelajaran Matematika Kelas V Sd. Journal Of Elementary School (Joes), 5(2), 305–315.
Ramadhina, S. R., & Pranata, K. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Aplikasi Flipbook Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7265–7274.
Rohani, O. :, S Ag, & Pd, M. (2020). Media Pembelajaran.
Salsabila, I., & Ninawati, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Berbasis Kontekstual Muatan Pelajaran Ppkn Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 9(4), 684.
Setiyanigrum, R. (2020). Penggunaan Media Pop Up Book Untuk Menghadapi Pembelajaran Era Pascapandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes.
Winingsih Tri, S. (2022). Pengembangan Media Scrapbook Pembelajaran Ipa Materi Daur Hidup Hewan Di Kelas Iv Sd Negeri 16 Kota Bengkulu.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Shofi Regitha Azzahra, Mimin Ninawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.