Family Communication Patterns in Enhancing Learning Motivation and Academic Achievement Among Students of Ciputra University Surabaya

Authors

  • Jason Jeremy Sutedjo Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Komunikasi Dan Bisnis Media, Universitas Ciputra, Surabaya, Indonesia
  • Bernard Realino Danu Kristanto Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Komunikasi Dan Bisnis Media, Universitas Ciputra, Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i3.1172

Keywords:

Interpersonal communication, Family communication, Learning motivation, Achievement

Abstract

Every parent wants good things to happen to their child, one of which is for their child to have a bright future. Therefore, it is important for parents and children to have a relationship that is built on healthy and effective communication. However, communication barriers often occur between parents and children which are influenced by several factors such as experience and age. Interpersonal communication is a form of communication that occurs directly between individuals in face-to-face conditions, this also includes interactions within the family, such as parents and children. Nowadays, in order to get the best education, children will go abroad and away from their parents. This will then reduce communication that occur between them and their parents. Many Ciputra University students come from various cities spread throughout Indonesia, not infrequently they also have brilliant achievement. In this study, researchers are interested in examining the role of family communication patterns in increasing learning motivation and achievement in Ciputra University students, especially those who are migrating and have distance barriers in communicating with parent.

References

Apriani, I. D. (2020). Pengaruh Perfeksionisme Siswa Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 48–56.

Batari, E., & Savira, S. I. (2022). Pola Asuh Orangtua Siswa Berprestasi Non-Akademik. Character: Jurnal Penelitian Psikolog, 9(6), 133–146.

Fabiani, R. R. M., & Krisnani, H. (2020). Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Membangun Kepercayaan Diri Seorang Anak Dari Usia Dini. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 40.

Hatiplong. (2021). Diatur Berlebihan Membuat Remaja Membangkang? Https://Www.Hatiplong.Com/Diatur-Berlebihan-Membuat-Remaja-Membangkang/ Pada 30 November 2023 Pukul 8.00

Hia, N., Sarah, E. M., & Naibaho, M. (2022). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Orang Tua Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Anak Di Sma Katolik Mariana Medan. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, 6(2), 270–275.

Kustiawan, W., Khaira, A., Nisa, A., Nurhalija, M., & Ramadhan, R. (2022). Komunikasi Asertif Dan Empatik Dalam Psikologi Komunikasi. Jikem: Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 2483–2496.

Maulina, D., & Aslinda, C. (2022). Komunikasi Interpersonal Orang Tua Pengguna Facebook Dalam Memotivasi Prestasi Anak Di Desa Sedinginan. Journal Of Social Media And Message, 1(1), 47–60.

Ningrum, W. A., & Choiri, M. (2021). Pentingnya Pentingnya Pola Komunikasi Orang Tua Dan Wali Kelas Dalam Membangkitkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Kegiatan Paguyuban. Al-Thifl: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 46–52.

Pratiwi, R. P., Nurjanah, N., & Welly, W. (2023). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dengan Anak Dan Konsep Diri Siswa Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Dengan Motivasi Belajar Siswa Sebagai Variabel Moderating (Studi Pada Siswa Keturunan Etnis Tionghoa Di Smk Negeri 1 Pekanbaru). Journal On Education, 6(1), 1430–1444.

Puspaningtyas, S. (2019). Pengaruh Pola Asuh Demokratis Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sd Se Kecamatan Danurejan. Basic Education, 8(18), 1–738.

Putri, M. L., Sutjipto, V. W., & Sary, M. P. (2021). Model Komunikasi Keluarga Etnis Betawi Dalam Memotivasi Pendidikan Tinggi Dari Perspektif Anak. Jurnal Komunikasi, 16(1), 31–46.

Rahmi, N. A., Kusrin, K., & Yusup, E. (2021). Pola Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dan Anak Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Saat Pandemi Covid-19. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(7), 1965–1972.

Rumbewas, S. S., Laka, B. M., & Meokbun, N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Di Sd Negeri Saribi. Edumatsains: Jurnal Pendidikan, Matematika Dan Sains, 2(2), 201–212.

Setiadi, I. T., & Destiwati, R. (2021). Hambatan Komunikasi Antarpribadi Orang Tua Dan Anak Selama Pandemi Covid-19. Eproceedings Of Management, 8(5).

Sopha, D. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Kalimat Pujian Berbahasa Inggris. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian, 4(1), 74–76.

Thalib, A., & Istiqamah, N. (2021). Pengaruh Peran Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Glasser, 5(2), 83–92.

Waruwu, A., & Harefa, H. O. N. (2023). Dampak Perhatian Orang Tua Terhadap Moralitas Siswa Di Sma Negeri 1 Moro’o Tahun Pelajaran 2021/2022. Kauko: Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(1), 13–37.

Yahono, S., & Prasetyo, A. P. (2022). Implementasi Gaya Komunikasi Asertif Orang Tua-Anak Selama Masa Pandemi Covid 19. Kacanegara Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(1), 45–50.

Downloads

Published

2024-03-20