Analysis of The Implementation of Garage Ownership or Control Policy for Motor Vehicle Owners: A Case Study in The DKI Jakarta Province

Authors

  • Widya Prastika Retnaningtyas Universitas Indonesia, Indonesia
  • Irfan Ridwan Maksum Universitas Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i2.1044

Keywords:

Transportation Policy, Garage Ownership Obligations, Motor Vehicle Owners

Abstract

Traffic congestion is one of the problems faced by big cities in Indonesia, including DKI Jakarta Province. The increase in the number of motorized vehicles which is not balanced with the growth of roads and parking spaces causes traffic jams to get worse. The aim of this research is to examine the implementation of DKI Jakarta Provincial Regulation Number 5 of 2014 concerning Transportation regarding the obligation to own or control garages for motor vehicle owners. This research uses a qualitative approach with analytical descriptive research specifications. The data collection technique used is library research. The data that has been collected is then analyzed in three stages, namely data reduction, data presentation and drawing conclusions. The research results show that the implementation of DKI Jakarta Regional Regulation No. 5 of 2014 Article 140 involves a series of steps to ensure motor vehicle owners comply with the obligation to own or control a garage, including carrying out patrols and inspections in various areas of Jakarta to ensure vehicle owners comply with these rules, as well as the application of sanctions such as fines or other legal actions which can be an instrument. which is used to encourage vehicle owners to comply with regulations. However, there are several obstacles in implementing this policy, such as the limited number of garages available, expensive garage rental costs, and minimal supervision from the authorities.

References

Adikancana, S. H. D., Radjab, A. M., Nurzaman, A., Veronica, G. S., & Friyanti, N. (2020). Sosialisasi Penerapan Aturan MENGENAI Penguasaan Garasi bagi Pemilik Kendaraan Bermotor di KeLURAHAN TURANGGA, KEcamatan Lengkong, Kota Bandung. Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks Untuk Masyarakat, 9(1), 38–40.

Al Farasyi, S. (2024). Pengawasan Dinas Perhubungan Terhadap Pelayanan Parkir Tepi Jalan Kota Banda Aceh Ditinjau Dari Konsep Al-Hisbah. UIN Ar-Raniry Fakultas Syariah dan Hukum.

Aminah, S. (2018). Transportasi publik dan aksesibilitas masyarakat perkotaan. Jurnal Teknik Sipil, 9(1), 1142–1155.

KHAROMAH, R. Y. U. (2019). Kewajiban Kepemilikan Garasi Bagi Pemilik Kendaraan Bermotor Berdasarkan Peraturan Daerah Provinsi Daerah Khusus Ibukota Jakarta Nomor 5 Tahun 2014 Tentang Transportasi.

Kuno, G. (2023). Geography of Insecurity in Contemporary Jakarta: Cross-Class Spread of Residential Street Barriers. Southeast Asian Studies, 12(1), 121–145.

Kurniawan, R. Kurniawan A. (2023). 1.164 kendaraan parkir liar terjerat di Jaksel Oktober 2023. https://otomotif.kompas.com/read/2023/11/07/070200015/1.164-kendaraan-parkir-liar-terjerat-di-jaksel-oktober-2023 diakses tanggal 7 oktober 2023.

Laela, A. P. S. (2022). Penegakan Hukum Terhadap Kendaraan yang Parkir di Bahu dan Badan Jalan oleh Dinas Perhubungan di Wilayah Provinsi DKI Jakarta. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2).

Mashpufah, R. N. (2021). Analisis Kebijakan Pemerintah Provinsi DKI Jakarta dalam Mengatasi Permasalahan Transportasi di Perkotaan. Jurnal Manajemen Dan Ilmu Administrasi Publik (JMIAP), 3(4), 291–296.

McCusker, K., & Gunaydin, S. (2015). Research using qualitative, quantitative or mixed methods and choice based on the research. Perfusion, 30(7), 537–542.

Munawar, D. (2013). Memahami pengertian dan kebijakan subsidi dalam APBN. ACADEMIA Accelerating the World’s Research, 1–23.

Nur Amalia Reska, N. (2019). Peranan Dinas Perhubungan Tentang Aturan Parkir Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah Pada Pusat Niaga Kota Palopo. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.

Nurzaman, R. A., Adikancana, S. H. D., & Veronica, G. S. (2021). KEBERADAAN GARASI BERSAMA SEBAGAI IMPLIKASI ATAS KEBIJAKAN MENGUASAI GARASI DI JAKARTA. Jurnal Poros Hukum Padjadjaran, 2(2), 382–399.

Noviansah, W. (2023). Polisi Akui Macet Jakarta Kian Parah, Indeks Kemacetan Capai 53%. https://news.detik.com/berita/d-6872377/polisi-akui-macet-jakarta-kian-parah-indeks-kemacetan-capai-53. Diakses pada 23 Januari 2024.

Purba, G. N. (2023). Kendaraan Pribadi Masih Jadi Penyebab Utama Kemacetan Jakarta. https://www.metrotvnews.com/play/kewClYM3-kendaraan-pribadi-masih-jadi-penyebab-utama-kemacetan-jakarta. Diakses pada 23 Januari 2024.

Putri, R. T. A., Kurniawan, M. F., & Alfian, M. D. (2020). PEMBATASAN KEPEMILIKAN MOBIL BAGI SETIAP WARGA YANG TIDAK MEMILIKI GARASI DI PERUMAHAN PENJARINGAN SARI. Mimbar Keadilan, 13(2), 206–217.

Rukmana, N. S., & Susanti, G. (2015). Kerjasama Publik Dan Swasta Dalam Pengelolaan Parkir Di Kota Makassar. JAKPP (Jurnal Analisis Kebijakan & Pelayanan Publik), 127–135.

Sidjabat, S. (2015). Revitalisasi angkutan umum untuk mengurangi kemacetan jakarta. Jurnal Manajemen Bisnis Transportasi Dan Logistik, 1(2), 309–330.

Simanjuntak, N. I., Simanjuntak, J. O., & Gan, Y. P. (2022). ANALISIS KINERJA RUAS JALAN AKIBAT PARKIR PADA BAHU JALAN (Studi Kasus: Ruas Jalan Halat Kota Medan). Jurnal Construct, 1(2), 15–23.

Tasya, A. H., & Rahmasari, N. S. N. (n.d.). Implementasi Aturan Satu Mobil Satu Garasi di Wilayah Pucangan Surabaya. Dih: Jurnal Ilmu Hukum, 17(2), 374168.

Wahjoerini, W., & Pamurti, A. A. (2022). IMPLEMENTASI KEBIJAKAN SATU MOBIL SATU GARASI PROVINSI DKI JAKARTA. Indonesian Journal of Spatial Planning, 2(2), 1–10.

Wibowo, S. H. (2014). Simulasi Pengontrolan Pintu Garasi Otomatis. Jurnal INTEKNA: Informasi Teknik Dan Niaga, 14(2).

Winangun, I. B. P. (2022). Pelaksanaan Kebijakan Pengawasan Dalam Penertiban Parkir Liar Di Kota Denpasar. Jurnal Hukum Saraswati (JHS), 4(2), 214–228.

Downloads

Published

2024-02-20