Communication Ethics in the Telemarketer Team of PT Telmark Integrasi Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i9.1426Keywords:
Communication Ethics, Marketing Communication, Consumer, TelemarketingAbstract
Telemarketing is one method of marketing and socializing products using telephone media that is often used by companies. In this method, many results are not good in terms of sales due to the lack of understanding of good communication ethics from marketers. Communication ethics have an important role in maintaining professionalism and achieving goals in the telemarketing team. PT Telmark Integration Indonesia is a company engaged in BPO (Business Process Outsourcing), with one of the services provided is sales through telemarketing. This study aims to analyze the practice of communication ethics applied in the telemarketing team at PT Telmark Integration Indonesia. The research methods used are interviews with telemarketing team members and document analysis of policies and guidelines related to communication ethics. The results showed that with improved, more intensive training factors on communication ethics, effective conflict management, as well as awareness of the importance of privacy and security of customer data that the telemarketing team at PT Telmark Integrasi Indonesi can improve the results of telemarketing.
References
PT Telmark Integrasi Indonesia 2021 SOP Telemarketing PT Telmark Integrasi Indonesia ; Jakarta Indonesia
Tentang PT Telmark Integrasi Indonesia (www.telmark.co.id) dilihat pada 21 Januari 2024
Ihtia Nawla, Junipriansa Donni (2022). Pengaruh Telemarketing Terhadap Kepu-tusan Pembelian Konsumen Pada Penawaran Produk Add On Indihome Di PT Telkom Bandung Tahun 2022
Agung Joko Purnomo A’rasy Fahrullah 2022 Implementasi Penerapan Etika Bisnis Pemasaran Internet Wifi di PT Telkom Indonesia
Arfianti Wijaya 2023 https://www.kompas.com/skola/read/2023/11/20/020000469/7-prinsip-etika-komunikasi dilihat pada 17 maret 2024
Lisbeth;2017https://oxfordre.com/communication/display/10.1093/acrefore/9780190228613.001.0001/acrefore-9780190228613-e-58 dilihat pada 9 mei 2024
Nandy https://www.gramedia.com/literasi/norma-kesopanan/ di temukan pada 17 maret 2024
Atalya Wian 2023 https://mekari.com/blog/etika-komunikasi-bisnis/ dilihat pada 17 maret 2024
Bahfiarti Tuti,Arianto (2021).Komunikasi Interpersonal(Aplikasi Dalam Riset)
Muyassharoh, E. 2020. Analisis Telemarketing Di UD. Hasby Mlarak Ponorogo Dalam Meningkatkan Relationship Marketing. Teoksessa Skripsi. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. Jawa Timur: etheses.iainpnogoro.ac.id.
A.Rafiq 2019 Etika Komunikasi Dalam Menggunakan Media Sosial (Tuty Mutiah, Ilham Albar, Fitriyanto, A.Rafiq 2019)
(Putri Prima 2024) https://www.kitalulus.com/blog/seputar-kerja/marketing-communication-adalah/ dilihat pada 9 mei 2024 pukul 08:23
Robert K yin Case Study Research and Applications Sixth Edition 2018 Page 90 – 92
Miftah Putra 2024 https://toffeedev.com/blog/business-and-marketing/pengertian-marketing-communication/ dilihat pada 9 mei 2024
Administrator 2023 (https://ivosights.com/read/artikel/telesales-pahami-peran-dan-etika-supaya-terlihat-profesional). [Diakses Pada 27 Desember 2023)
Andi Rahman 2023; https://www.reqrut.id/apa-itu-telemarketing/ dilihat pada 9 mei 2024
Kotler, Philip and Kevin Lane Keller, 2016. Marketing Management, 15th Edi-tion. New Jersey: Pearson Pretice Hall, Inc.
Monareh, Joshua Albert, Achmad Fauzi Dh dan Inggang Perwangsa Nuralam. 2018. Pengaruh Telemarketing Terhadap Keputusan Pembelian
Krisnawati, Ita Maryane dan Wulan Trigartanti. 2016. Telemarketing Sebagai Salah Satu Strategi Marketing PR.Pusat Penerbitan Universitas Islam Ban-dung 2:1, PR. Pusat Penerbitan Universitas Islam Bandung. 2:1. http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/humas/article/view/2388
Muyassharoh, E. 2020. Analisis Telemarketing Di UD. Hasby Mlarak Ponorogo Dalam Meningkatkan Relationship Marketing. Teoksessa Skripsi. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. Jawa Timur: etheses.iainpnogoro.ac.id.
katry angggraini, Annie Rufeidah, Siti Fatimah, 202; Etika komunikasi staf telemarketing pada konsumen PT Asuransi Jiwa Manulife Indonesia BSD Tangerang Selatan(.(katry angggraini, Annie Rufeidah, Siti Fatimah, 2021)
Munawarroh Izzatul 2022; Efektifitas Telemarketing Dalam Pemasaran Produk Sayur Dan Buah Di UD Hasli Kecamatan Gumuk Mas Kabupaten Jember
Aliyah.2019.Peran Staf Administrasi Dalam Memberikan Pelayanan Prima Pada Kantor Desa Pabuaran Kecamatan Gunungsindur Kabupaten Bogor.Fakultas Ekonomi.Universitas Pamulang.Tangerang Selatan.
Ambar.2017.Etika Komunikasi Bisnis. https://pakarkomunikasi.com/etika-komunikasi-bisnis). Diakses Jumat. 5 Juni 2020. Pukul 16.00 WIB.
Daryanto, dan Setyobudi, Ismanto.2014.Konsumen dan Pelayanan Prima.Yogyakarta:Bintoro.
Lestari, Indri.2019. Komunnikasi Interpersonal Karyawan Pada Pelanggan Dalam Memberikan Service Excellent Di PT Zoom & Watch Cabang Bintaro.Fakultas Ekonomi.Universitas Pamulang.Tangerang Selatan.
Martono, E.2017.Etika Komunikasi Kantor.Karya Utama Anggota Ikatan Penerbit Indonesia.
Purwadi,Hendro.2018.Kajian Regulasi Telemarketing Di Indonesia. https://www.academia.edu/37131425/Regulasi_Telemarketing. Diakses Rabu. 25 Maret 2020. Pukul 13.00 WIB.
Rokhimah, Iik. 2016. Etika Komnkasi. https://www.ademia.edu/33834478/ETIKA_KOmunikas NKASI_2016? Auto =download. Diakses Kamis. 4 Juni 2020. Pukul 20.00 WIB.
Sarifudin,Fauzan.2019.Peranan staf dalam sebuah organisasi Peranan Staf Dalam Sebuah Or-gnisasi.https://www.academia.edu/38095551/PERANAN_STAF_DALAM_SEBUAH_ORGANISASI. Diakses Kamis. 11 Juni. Pukul 13.00 WIB.
Sobirin. 2014. Peranan Staf Dalam Mendukung Tugas Pimpinan. https://docplayer.info/36183719-Peranan-staf-dalam-mendukung-tugas-pimpinan.html. Diakses Senin. 8 Juni 2020. Pukul 15.00 WIB.
Sunyoto, Danang.2012. Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ekowati Rahayuningsih, La Mani, Intan Pertiwi, Iwa Satya Soebrata, Dwi Kartika Nugraheni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.